TopLess forside

 

Slingsby T-31 produsert i 1952 med serienummer 850, opprinnelig registrert som XA308.

Flyet ble totalrestaurert i Nederland og var klart i 1996, og fikk der kjennetegnet BGA4228 HVB.

Opprinnelig var vingen etter restaurering transparent. Men etter mistanke om fukt-skade rundt 2008, ble vingen trukket om, og lakkert i fargen den har i dag.

Flyet kom til Norge under eie av Espen Aarhus og Øyvind Habberstad våren 2013, og Espen fløy faktisk opp til flygebvis for seilfly på den på Elverum. 

Flyet gikk videre til Lunde og ny eier Egil Roland i 2013. Flyet fløy på engelsk register den første sesongen i Norge. Flyet kom over på norsk register i 2014, da som LN-GTL.

"Top Less" (som flyet kjennes som) står normalt på Lunde flyplass, men har også gjerne ett 4-5 ukers opphold på Starmoen hver sesong. Og er tilgjengelig for prøvetur/utsjekk begge steder.

Slingsby T-31 "Tandem tutor" ble bygget for vinsjstart, og trening av takeoff og landing for det engelske "Air Cadets"-korpset. "Top Less" er utstyrt med både vinsj- og flyslepkrok.

 

Vingespenn: 13,2 meter
Glidetall: Angitt fra 15-18
Egensynk: mer enn 1 m/s
VNE: 120 km/h (OBS...)

 

Seilflyhistorisk forening © 2016. All Rights Reserved.